dijous, 1 de juny del 2017

1.2. Concepte d'arxiu

Existeixen moltes definicions del concepte d’arxiu que s’han anat modificant al llarg del temps, però totes aquestes, comencen o acaben per “lloc on”. És per això que “arxiu” es un  lloc físic d’emmagatzematge, però que actualment en el món de les tecnologies, un lloc físic com es una habitació s’ha vist reduït a la mida d’un ordinador o una unitat portàtil de documents, que son produïts per persones físiques i jurídiques, públiques i privades, en l’exercici de la seva activitat.

La paraula ha estès el seu ús i als llocs que es troben preparats per albergar grans quantitats d’informació son coneguts com arxius. Aquests també compleixen la funció de conservar i ajudar a la restauració de la documentació amb què compten.

S’anomena arxiu públic si l’organisme que el sosté es finança amb fons públics, com per exemple els arxius dels Ministeris. Mentre que el arxius privats son aquells que depenen d’un organisme privat, com per exemple l’empresa El Corte Inglés.

L’arxiu també es pot dividir en tradicional, que son aquells que tenen els documents en suport paper. Digital,  aquells documents que es troben en format digital, bé perquè han nascut amb aquesta forma o perquè han sigut digitalitzats desprès. Híbrid que es una barreja dels dos anteriors, es a dir, documents en format tradicional o físic amb documents en format digital.

El  funcionament habitual d'un arxiu depèn del tipus de document. En primer lloc, cal comprovar que la documentació hagi acabat el seu recorregut per l'oficina i després hem de guardar aquest document en un arxiu determinat, segons la seva  mobilitat futura i els criteris establerts.

En una oficina hi ha documents que estaran disposats ensafates esperant que algú els manipuli. És possible que  més endavant aquests documents passin a una carpeta simple o penjant col·locada en el seu corresponent moble arxivador, perquè es pugui consultar en un futur.

Un cop la documentació emmagatzemada deixa de ser útil, es guarda a l'arxiu semiactiu perquè, quan així ho decideixi el seu responsable i segons les normes dictades per l'empresa, passi a l'arxiu passiu o definitiu (Per ampliar aquesta informació podeu consultar el següent enllaç Cicle vital dels documents

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada