dijous, 25 de maig del 2017

3.3. Recuperació de la informació

La recuperació de la informació es el procés que permet obtenir, d’un fons documental, els documents adequats a una determinada demanda d’informació per part d’un usuari. Aquest procés engloba el conjunt d’accions referides a la identificació, selecció i accés als recursos d’informació necessaris per resoldre el problema de l’usuari. Els Sistemes de Recuperació d'Informació (SRI) són els programes informàtics que permeten automatitzar totes les accions que s'integren en el procés de la recuperació d’informació.

Els SRI funcionen coma gestors que processen la informació per proveir respostes eficients i en temps real. El principal objectiu del sistema de recuperació d’informació ha de ser obtenir els documents més rellevants possibles en relació a una consulta particular. Els sistemes de recuperació d’informació són, per tant, les eines que utilitza l’usuari per cercar informació partint d’una necessitat d’informació.

La recuperació d’informació en línia és avuí en día una  eina imprescindible en la societat de la informació en què vivim. Tots els sistemes de recuperacio d’informació presenten unes característiques bàsiques similars.

Possibilitat de navegació/cerca

La navegació, ens permet moure’ns per la informació sense necessitat de conèiser la terminologia usada pel sistema en qüestió, bé mitjançant llistats organitzats alfabèticament, o a través d’informació disposada de forma sistemàtica.
La cerca, ens permet buscar mitjançant una expressió de cerca, bé en un sol o en diversos camps alhora.

Ús de llenguatge lliure/controlat

L’ús d’un llenguatge lliure (natural) o controlat es refereix a la pràctica habitual en centres de documentació de seleccionar els termes acceptats a l’hora de catalogar els documents. El centre elegeix una entre les variants possibles per tal d’evitar confussions i els problemes que origina l’existència de variants per a un mateix terme.

D’aquesta manera als catàlegs dels centres de documentació és habitual la utilització d’una terminologia normalitzada (llenguatges documentals), que serveixen als usuarios per coneixer els termes que podem emprar per realitzar les seves cerques. Alguns dels més usats són les classificacions, els encapçalaments de matèries i els tesaurus.

Cerca senzilla i avançada
  • Cerca senzilla: Permet buscar o bé en un únic camp, o en tots els camps simultàniament.
  • Cerca avançada: Permet combinat diverses cerques senzilles mitjançant l’ús dels operadors.

Les entrades i sortides registrades a la base de dades de l’empresa en la que implantarem el sistema d’informació té que obtenir els resultats més adequats per resoldre una necessitat documental dels seus membres.

Primer tenim que definir el que volem buscar i els objectes de recerca amb un nivell de cobertura determinar, un  tema, tipus d’informació, període de temps. S’escull un  marc d’acció on s’agafa bases de dades específiques, es localitzen les eines documentals necessàries. Es seguiran uns criteris de qualitat basats en la rapidesa de la resposta, en la accessibilitat i en la satisfacció de les demandes d’informació que requereixi el col·lectiu d’usuaris de l’organització.

Moltes mesures han sigut proposades per avaluar el rendiment dels sistemes de recuperació d’informació. Les mesures necessiten una col·lecció de documents i una consulta. A continuació seran descrites algunes mesures comuns, les quals assumeixen que: cada document se sap que es rellevant o no rellevant per una consulta particular. A la pràctica por tenir diferents matisos de rellevància.
  • Precisió: Es la fracció de documents recuperats que son rellevants per la necessitat de informació de l’usuari. Té en compte tots els documents recuperats.
  • Exhaustivitat: Es la fracció de documents rellevants per a una consulta que foren recuperats.
  • Proposició de la errada: Es la proporció de documents no rellevants que son recuperats, fora de tots els documents rellevants recuperats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada